holistisch coachen

Holistisch coachen

Etymologisch komt het woord holistisch van het Griekse ‘holon’, wat ‘het geheel’ betekent. Holistisch coachen betekend dan ook coachen met een alomvattende aanpak. Je zou het ook eclectisch kunnen noemen omdat het stukjes uit diverse disciplines neemt en toepast op coaching.

Definitie volgens woorden.org

“holistisch bijv.naamw.Uitspraak:   [ho’lɪstis] die het holisme aanhangt, die of dat te maken heeft met holisme filosofie Voorbeelden:   `een holistisch wereldbeeld`, `holistisch denken`, `holistische benadering van ziekte`”   Tweet This!

Lichamelijke applicatie

Een gezond lichaam zorgt voor een weerbaardere mentale en fysieke toestand.  Met name eet en slaap patronen zijn belangrijk voor het reduceren van stress en vermoeidheids- symptomen.  Kortom holistisch coachen houd zich voor een behoorlijk deel bezig met het fysieke. Hierbij kan een coach op diverse manieren te werk gaan.

  • Lichamelijke activiteit

    Het fysiek bezig zijn met activiteiten die de cliënt leuk vind draagt toe aan een gezonde eetlust en een goede stabiele nachtrust.  Daarnaast ontneemt het de drang en gelegenheid voor ongezonde gewoonten.  15 tot 30 minuten beweging per dag is voldoende voor een gezonde levensstijl.

  • Gezond slaappatroon bevorderen

    De slaap bestaat uit vier fasen; sluipfase, Lichte slaapfase, Diepe slaapfase, Remslaap. Per nacht begeven we ons ruwweg 50% van de tijd in de lichte slaapfase, 25% in de remslaap en 15 tot 20% in de diepe slaapfase. Tijdens deze fase maakt ons brein grote breingolven, deltagolven genaamd. Deze zorgen voor; ontspanning van de spieren en tragere ademhaling. De bloeddruk daalt, er stroomt meer bloed naar de spieren, lichaamsweefsels herstellen en het energieniveau wordt aangevuld. Hoewel deze diepe slaapfase vaak vroeg in de cyclus voorkomt is het belangrijk 2 van deze cyclussen mee te nemen in een stabiel nachtritme.

    Met nieuwe inzichten, motivatie en verbeteringsvoorstellen voor je slaapomgeving kunnen we je slaappatroon direct aanpakken.

    Aanvullend : https://www.psychologiemagazine.nl/artikel/beter-slapen-kun-leren/
    Aanvullend : Deep sleep muziek

  • Gezond eetpatroon bevorderen

    Niet alleen voor je gezondheid en weerbaarheid maar ook voor je algemene stemming is voldoende energie een must. Eet op tijd en regelmatig. En zorg voor voldoende energievolle tussendoortjes om je net even dat duwtje in de rug te geven op de zware momenten.

  • Ademhaling- en ontspanningstechnieken

    Een goede ademhaling zorgt voor voldoende zuurstof in longen, spieren en hersenen zodat je lichaam optimaal om kan met de negatieve gevolgen van stress, overspannenheid, burn-out,… Daarnaast zorgt het voor een ontspannen staat van zijn die op zijn beurt weer bevorderlijk is voor het bereiken van positieve doelen. Dit is dan ook de basis voor Biofeedback. (meer over biofeedback verder)

    Aanvullend : https://buteyko-instituut.nl/je-hersenen-en-een-verkeerde-ademhaling/
Be there for others but never leave yourself behind - Dodinsky

Psychologische applicatie

Technieken psychoanalyse

  • Vrije associatie

    Men wordt gevraagd zijn of haar gedachten de vrije loop gaan en tegelijk te verwoorden,  discrepanties in toon, volume, snelheid, of pauzes kunnen reden zijn om door te vragen naar; het zij weerstand tegen, of het belang van het onderwerp.

  • Overdracht

    Vrijgekomen emoties kunnen worden “overgedragen” op de therapeut wat een indicatie kan zijn van het belang van het zojuist besproken onderwerp.

Technieken gedragstherapie

  • Systematische desensitatie (ongevoelig maken)

    Door het inzetten van een antagonist (een evenredig tegenovergestelde reactie) zal de originele reactie plaats moeten maken.

    Hierbij wordt gewerkt met geassocieerde handelingen/beelden/gedachten ingedeeld in volgorde van dragelijk tot extreem onprettig.  Na ontspanningsoefeningen zal men beginnen met het meest dragelijke geassocieerde element opbouwend tot het meest onprettige (het uiteindelijke te verslagen doel).

  • Positieve bekrachtiging

    Een spreekwoordelijk schouderklopje voor behaalde doelen. Naast het feit dat kritiek altijd opbouwend moet zijn moeten ook mijlpalen erkend en gevierd worden.

  • Modeling

    Live by example

Psychomotorische therapietechnieken

  • PMT

    De kern ligt letterlijk op het motorische.  De therapeut onderneemt samen met de cliënt lichamelijke activiteiten.   Door deze beoogt de therapeut een gedragsverandering waardoor de psychische klacht van de patiënt vermindert of verdwijnt.  Zwemmen, dans en balspelen zijn dergelijke activiteiten waarnaast wordt gefocust op ademhaling en relaxatie.  Fysieke indicatoren kunnen wijzen op b.v. spanningen.

  • Biofeedback

    Feedback over het eigen lichaam.  B.v. hoofdpijn wegdenken of spanning met de geest de baas te blijven.  Controle nemen over autonome functies.

Meer over coaching

Life coach
Herstel coach
Stress coach

Vond U dit artikel nuttig? Help ons door ons een positieve waardering te geven.
[Total: 1 Average: 5]
Vond je dit artikel nuttig? Delen is makkelijk met deze social share buttons.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *