Spelen

De kind staat Spelen naar succes

Spelen brengt vreugde, het maakt zorgeloos en het haalt het maximale uit je dag. Lees hoe een andere mindset je naar een productief, gelukkig en stressvrij leven kan leiden.

Mindstate

Onze staat van zijn wordt gekenmerkt door het soort golven die onze hersenen produceren. Het grootste deel van ons volwassen leven maken we Bèta-golven met onze hersenen. Bij kleine kinderen tot 5 is dat anders, ze maken een veel groter percentage grote golven. Tussen de 5 en ongeveer 8 jaar oud verschuift dat patroon langzaam tot ze ongeveer even veel Bèta-golven maken als een volwassen individu.

  • Bèta-Golven (16 tot 38 Hertz)

    Over het algemeen zijn meer dan 90% van het totaal aan hersengolven dat we produceren Bèta-golven. Deze worden met name gelinkt aan het survival mechanisme. Bij angst, woede of een schrikreactie maken we Bèta golven. Deze staat van zijn is dus ook met name gericht op het snel reageren op de buitenwereld en gaat gepaard met een hoge staat van alertheid. Deze staat van zijn maakt je nerveus, gespannen en beïnvloed geheugen op negatieve manier.

  • Alfa-golven (8 tot 12 Hertz)

    Alfa golven worden gemeten in een staat van ontspanning. Men blijft alert maar kan helderder denken, waarnemen en onthouden. Men kan zich beter focussen in deze staat van zijn. In Alfa staat neemt men informatie beter op en kan men opgeslagen informatie beter ophalen. In deze staat wordt het interne evenwicht minder snel verstoord, men neemt kritiek beter, wordt minder snel bang en reageert minder hevig op tegenvallers.

    Deze staat van zijn is met name goed voor examens, sollicitaties, spreekbeurten,…

  • Thèta-golven (4 tot 8 Hertz)

    Thèta-golven “unlocken” als het ware je creativiteit. Dit is de staat waarin je je begeeft wanneer je die ene briljante ingeving krijgt in de douche. Deze staat komt vaak voor vlak voor je wakker wordt of in slaap valt. Dit is een reflectie moment waarbij zaken opeens met veel meer helderheid binnenkomen.

    Overdag noemen we deze staat van zijn best dagdromen. Men is hier ook extreem vatbaar voor suggesties.

    Aanvullend : Hypnose, wat is het en hoe werkt het?

  • Delta-golven (0.5 tot 4 Hertz)

    Deze golven maakt men voornamelijk aan tijdens de diepe slaap, dit is de brug tussen onbewuste en bewuste. Hier worden boodschappen via symboliek overgedragen vanuit het onbewuste naar het ego complex.

Uit bovenstaande kunnen we dus opmaken dat kinderen vaker in een staat van ontspannenheid zijn, noem het zorgeloosheid. Kinderen nemen nieuwe informatie beter op, zijn creatiever en schakelen sneller.

Spel en prestaties

In onze jacht naar prestaties hebben we de natuurlijke neiging de zaken behoorlijk serieus te nemen, wat ook gewenst is uiteraard want anders word immers niets bereikt. Vaak echter nemen we de zaken zo serieus dat we ze haast als leven of dood situaties gaan zien. Bijgevolg gaan we ons begeven in een Bèta staat van zijn. We zijn extra alert want we willen niets missen en pushen onszelf om maar net dat beetje extra uit onze dag te halen. In deze staat van zijn zijn we vatbaar voor stress, overspannenheid of misschien zelfs een burn-out. En als kers op de taart, hoe meer stress we ervaren hoe meer Bèta-golven we maken, hoe minder goed we zaken onthouden en presteren.

Om toegang te maken tot de meer ontspannen staat van zijn en bijgevolg dus ook een helderdere kijk op zaken, betere focus en geheugen is het dus zaak om toegang te maken tot het zorgeloze kind in onszelf dat dingen zo veel sneller oppakte dan we dat nu blijken te doen. Het introduceren van het spel element is daarbij een gigantische mentale steun in de rug. Maak er een leuke uitdaging van om je opdracht zo goed uit te voeren binnen de aan jezelf toegewezen tijd en zorg voor een mentale beloning bij het bereiken van dat doel. Voor de gamers onder jullie, zie het als real life achievement punten. Door de introductie van het spel element maak je “het spelletje” leuker en interessanter waardoor zowel je focus als je interne rust verhoogt.

Doelgerichtheid en geluk (Het metaspel)

Met alleen spelen kom je er uiteraard niet, er moet ergens heen gewerkt worden. Het leven zonder doel is nutteloos en frustrerend. De gelukkigste mensen geven doorgaans aan zo gelukkig te zijn net omdat ze voelen dat hun leven belang en dus ook waarde heeft. Bekijk je lange termijn doelen dus als een soort metaspel. Een overkoepelend spel dat is samengesteld uit kleinere spelen (uitdagingen). Dit maakt tegenslagen draaglijker, vooruitzichten positiever en je zelfbeeld beter. Het resultaat na het bereiken van kleine spelen die een duidelijke lijn vormen in het metaspel is dan ook dat je weet waar je staat in het leven, wat je waarde is en dit reflecteert in hoe anderen je zien en benaderen. Markeer mijlpalen zodat je ook bij tegenslagen jezelf er aan kunt herinneren hoeveel vooruitgang je inmiddels hebt geboekt.

Jij bent je beperkende factor

Mijn oude boks coach gaf me bij mijn eerste lessen de volgende zin mee die ik zelf tot vervelens toe aan anderen heb herhaald. “Om de vechter te worden moet je eerst de vechter spelen”. Dit was zijn manier om het cliché “Fake it till you make it” te verwoorden naar zijn branche. Kan niet en onmogelijk zijn in de meeste gevallen psychische blokkades zonder basis in de realiteit.

Een anekdote waar men mee dood gegooid wordt om dit concept duidelijk te maken is het verhaal van Roger Bannister  in 1954, de eerste hardloper die een mijl (1.6 Kilometer) in minder dan 4 minuten aflegde. Een prestatie die niemand mogelijk achtte, men zou immers sterven indien men een mijl in minder dan 4 minuten liep. Het daarop volgende jaar volgden 12 anderen die de mijl in minder dan 4 minuten aflegden. De enige aanwijsbare verklaring ; Roger Bannister wist dat het mogelijk was en liep de sub 4 minuten mijl, de 12 anderen leerden van Bannister dat het mogelijk was en liepen de sub 4 minuten mijl.

Vond U dit artikel nuttig? Help ons door ons een positieve waardering te geven.
[Total: 1 Average: 5]
Vond je dit artikel nuttig? Delen is makkelijk met deze social share buttons.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *