Conflict op de werkvloer

Conflict op de werkvloer

Een conflict op de werkvloer verlaagt je productiviteit, heeft negatieve impact op je enthousiasme en humeur en kan leiden tot stress, overspannenheid, negatieve evaluaties en nog veel meer nare gevolgen waar je uiteraard niet op zit te wachten. Dat wordt allemaal nog erger wanneer je conflict niet met je directe collega’s plaats vind maar met je baas of superieur. Allemaal heel logisch natuurlijk, maar wat kan je dan doen als je toch in conflict ligt met anderen op de werkvloer?

Zoek eerst oplossing intern

Ongeacht het probleem of de oorzaak daarvan is je eigen routine in eerste instantie het gene waar je het meeste invloed op hebt. Je kunt niet afdwingen dat je collega’s je anders gaan behandelen zonder het probleem zelf anders te benaderen.

We cannot solve our problems with the same thinking we used to create them - Albert Einstein - Inspirational quotes

Dat klinkt natuurlijk allemaal behoorlijk eenvoudig maar misschien weet je niet goed hoe je dat dan exact doet of misschien heb je geen zin om teveel tegemoet te komen. Hieronder enkele manieren die ongeacht of je de ander wel of niet mag toch het contact zullen verbeteren.

Probeer geen motieven toe te wijzen

Ok, je ligt in conflict met één of meer van je collega’s. Maar waarom is dat eigenlijk zo? Misschien zijn ze jaloers of zelfs afgunstig, misschien voelen ze zich bedreigt in een competitieve omgeving, misschien heb je iets gezegd wat niet helemaal lekker is gevallen. Hoe het ook zij, tenzij ze je dit expliciet duidelijk hebben gemaakt kun je niet weten wat de achterliggende reden van het conflict werkelijk is. Probeer dit niet zelf in te vullen.

Aanvullend; Attributie

Communiceer om duidelijkheid te scheppen

Communicatie is een tweerichtingsstraat, wanneer je goed kunt communiceren kan je duidelijk krijgen waar de schoen knelt bij de ander en aangeven wat jij bereid bent te doen om tegemoet te komen en waar je de grens trekt.

  • De vroedvrouwmethode

    Voor succesvolle communicatie is het belangrijk dat je zelf duidelijk bent en dat je ook duidelijk hebt wat de ander te vertellen heeft. Luisteren is dan ook 70% van de communicatie, ook wanneer je alleen iets te melden hebt.

    Om iets duidelijk te krijgen en over te brengen, heb je twee handvaten; vragen en herhalen. Wanneer iets niet duidelijk is vraag wat de ander bedoelt. Wanneer je denkt dat iets wel duidelijk is, herhaal en vraag of datgene wat je hebt begrepen ook daadwerkelijk datgene is wat de ander bedoelt.

    Aanvullend : Succesvol dialoog voeren – De vroedvrouw methode

  • Assertiviteit

    Assertiviteit omvat het tijdig en op een correcte manier aangeven van je grenzen. Dit doe je op een respectvolle en tijdige manier. Wanneer iets van je wordt gevraagd wat je absoluut niet wenst kan je dit op een nette manier aangeven wanneer het moment zich voordoet. Wacht niet met reageren, dat vergroot je interne weerstand alleen maar en je reactie zal dus ook buitenproportioneel hevig zijn wanneer je je daarna wel uit.

Herken het daadwerkelijke conflict

Probeer duidelijk te krijgen/maken wat het werkelijke conflict is. Dat je elkaar niet mag is een conflict op zich maar misschien is er een heel concrete reden waarom contacten stroef verlopen. Probeer bespreekbaar te maken wat jij of de ander niet leuk vind en ga gezamenlijk of met bedrijfsleiding op zoek naar een oplossing.

Ga niet mee in scheldpartijen of politieke spelletjes

Heb je een probleem met een van je collega’s en wordt je op een incorrecte manier behandelt, ga hier absoluut niet in mee. Vergeldingsacties en scheldpartijen zorgen altijd voor een escalatie van het probleem en gaan ten koste van je eigen productiviteit, wat jou bij je volgende evaluatie niet ten goede komt.

Valt het probleem niet op te lossen door het direct bespreekbaar te maken met de betreffende collega(s) kan je het bespreekbaar maken met je baas. Laat hierbij je bereidheid merken te doen wat noodzakelijk is om in elk geval de conflictsituatie op te lossen. Je hoeft daarna ook niet met de betreffende collega een biertje te gaan drinken.

Voorkom herhaling

Heb je een conflict uit kunnen praten en ben je tot een compromis gekomen zorg er dan voor dat een dergelijk conflict in de toekomst niet meer voorvalt. Let bijvoorbeeld op de manier waarop je in de toekomst met betreffende persoon omgaat.

Zoek externe hulp

Kom je er in je eentje toch niet helemaal uit en zoek je hulp om een strategie op stellen bij het oplossen van een conflict op de werkvloer kan je bij onze Loopbaan coach terecht voor meer in diepte oplossingen.

Vond U dit artikel nuttig? Help ons door ons een positieve waardering te geven.
[Total: 1 Average: 5]
Vond je dit artikel nuttig? Delen is makkelijk met deze social share buttons.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *