Communicatie

Communicatie

Definitie

Communicatie stamt van het latijnse woord communicare wat vertaalt naar “iets gemeenschappelijk maken”. Communiceren is in de kern dus ook delen, delen van gedachten, informatie en afspraken.

Het procesmodel van de communicatie

In onderstaande communicatiemodel gaat een boodschap van A naar B en een reactie van B naar A. Dit verloopt via meerdere kanalen tegelijk. A kijkt tijdens het spreken naar B om gezichtsuitdrukking, gebaren en houding te koppelen aan de door B gemaakte interpretatie van de boodschap. B reageert vervolgens op A door middel van een vraag, bevestiging of nieuwe informatie (feedback).

Een succesvolle dialoog is dan ook een wisselwerking in plaats van een éénrichtingsstraatje waarbij beiden partijen zichzelf duidelijk trachten te maken en tegelijk ook proberen de boodschap van de ander zo duidelijk mogelijk proberen te krijgen.

Bron : https://www.managementboek.nl/code/inkijkexemplaar/9789059319325/communicatieleer-frank-oomkes.pdf

Feedback wordt meestal niet bewust gegeven en om die reden is het belangrijk dat we de bedoeling duidelijk krijgen voor we weer reageren. Iemand kan bv. de wenkbrauwen fronsen als een teken van afkeuring, maar het kan even goed zijn dat deze nadenkt over de informatie die hij net heeft gekregen.

Wijzigingen in overdracht van verhalen

We weten allemaal dat wanneer we een verhaal doorvertellen in een rij van 10 mensen slechts een klein gedeelte van het originele verhaal intact blijft. Dit komt doordat elke persoon andere aspecten belangrijk vind die ze of weg laten, of aandikken of bij afwezigheid aanvullen met vooronderstellingen;

  • Nivelleren

    Doet zich voor als bij elke doorvertelling steeds meer details worden weggelaten.  Het verhaal wordt daardoor beknopt en is eenvoudiger te onthouden en te vertellen.  Door het weglaten van details kan informatie drastisch veranderen.

  • Aanscherping

    Doet zich voor als één of enkele details bijzondere nadruk krijgen.  Door bepaalde details meer nadruk te geven dan andere kan er een vertekend beeld ontstaan.

  • Assimileren

    Doet zich voor als de verteller het verhaal vermengt met vooronderstellingen en verwachtingen.

Fout bij de ontvanger

Verreweg de meest voorkomende fout bij de ontvanger is het aanvullen van ontbrekende data met aannames. Het hierboven gemelde “Assimileren”.

Verbale communicatie

Vormt slechts 7% van de communicatie, de andere 93% procent bestaat uit lichaamstaal, gebaren, gezichtsuitdrukking, toon,… Pas daarom op met het gebruik van bijvoorbeeld sarcasme of hyperbolie over kanalen als sms, whatsapp, chat of zelfs over de telefoon.

Soorten non-verbaal gedrag

  • Symbolen

    Vervangen het gesproken woord.  Denk bijvoorbeeld aan de zwaaiende wijsvinger die iemand opheft.  Deze symbolen kunnen per cultuur verschillen

  • Illustratoren

    Vullen het gesproken woord aan in plaats van dat te vervangen.  B.v. bij het wijzen van de weg.

  • Gevoelsdemonstraties

    Geeft al aan welke functie deze non-verbale signalen vervullen.  Hier mee brengt men een bepaald gevoel tot uitdrukking.  B.v. gezichtsexpressie of lichaamsbewegingen.

  • Regulatoren

    Signalen die het gesprek sturen of richting geven aan de communicatie.  Jaknikken,  oogcontact onderhouden, …  Kunnen per cultuur verschillen.

  • Adaptoren

    Zijn behulpzaam bij het leiden van de communicatie en ook bij het uiten van gevoelens.  In tegenstelling tot de voorgaande vormen van non verbaal gedrag zijn adaptoren binnen een bepaalde cultuur relatief uniek voor ieder individu.  B.v. onrustige bewegingen van handen of voeten of het wrijven lands ge kin.  Kan wijzen op blakende energie of nervositeit.  Dit verschilt van persoon tot persoon.


Een discrepantie is wanneer verbale en non verbale communicatie elkaar tegenspreken,  bijvoorbeeld ja zeggen en nee knikken.

Aanvullend : Succesvol dialoog voeren – de vroedvrouw methode

Vond U dit artikel nuttig? Help ons door ons een positieve waardering te geven.
[Total: 1 Average: 5]
Vond je dit artikel nuttig? Delen is makkelijk met deze social share buttons.

1 gedachte op “Communicatie”

  1. Pingback: Attributie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *